영원한 처소
요14:1-14
주님께서는 내가 세상을 떠나야 한다는 말씀을 하심으로 제자들이 근심하는 것을 보시고 위로와 소망의 말씀을 주셨습니다. 본문 말씀은 그 위치상 마지막 만찬을 나누는 자리에서 하시고(31절), 15장에서 17장까지는 겟세마네 동산으로 가시면서 하신 말씀으로 보는 자들이 있는가 하면, 14장에서 16장을 다락방 강화로 보는 사람도 있습니다.
제자들은 삼 년 동안 가족을 작별하고 따랐는데 주님께서 세상을 떠나신다고 하니 근심하지 않을 수 없었을 것입니다. 근심은 제자들뿐만 아니라 모든 사람이 떨쳐버릴 수 없는 문제일 줄 압니다.
1. 너희는 마음에 근심하지 말라
"평안을 너희에게 끼치노니 곧 나의 평안을 너희에게 주노라 내가 너희에게 주는 것은 세상이 주는 것과 같지 아니하니라 너희는 마음에 근심하지도 말고 두려워하지도 말라"(요14:27).
"부활 때 다시 만나자"
성수대교 붕괴로 잃어버린 딸의 장례식에서 슬픔을 억제하지 못해 실신하면서 남긴 이 말은 경험해보지 않고는 이해하기가 어려울 것입니다. 그러나 우리는 불안의 노예가 되어서는 안 될 것입니다.
에머슨은 "당신이 무서워하는 것에 대하여 기도하십시오. 그러면 공포는 확실히 없어질 것입니다" 하였습니다.
근심과 불안에 잠겨있는 제자들에게 선포하신 주님의 말씀입니다.
"너희는 마음에 근심하지 말라 하나님을 믿으니 또 나를 믿으라"(1절).
명령법으로는 "하나님을 믿으라 그리고 나를 믿으라"는 말씀입니다. 라틴역을 제외한 모든 고대 역본들도 이렇게 번역하고 있습니다. 한때 "국민 여러분! 이 보통 사람을 믿어 주십시오"라는 말이 유행하기도 했습니다. 그러나 그 말을 믿고 만족스럽게 생각한 사람이 얼마나 될지 궁금합니다. 그 이유가 어디 있는지 아십니까? 인간은 다른 사람을 믿지 못하는 의심이 있기 때문입니다. 물론 전적으로 신임할 수 있다는 것은 아닙니다. 사람의 말을 믿을 수 있다는 것은 그 사람의 인격을 믿는 것이므로 남의 인격을 존중할 수 있는 사회가 이상적인 사회라 할 수 있을 것입니다. 그런데 사람의 말과 하나님의 말씀은 근복적으로 차이가 있습니다. 인간은 인간이요 신이 아니므로 인간의 말은 불완전하나, 오직 주의 말씀은 거짓이 없으십니다.
“하나님은 사람이 아니시니 거짓말을 하지 않으시고 인생이 아니시니 후회가 없으시도다 어찌 그 말씀하신 바를 행하지 않으시며 하신 말씀을 실행하지 않으시랴”(민23:19).
2. 영원한 약속
"내 아버지 집에 거할 곳이 많도다 그렇지 않으면 너희에게 일렀으리라 내가 너희를 위하여 거처를 예비하러 가노니 가서 너희를 위하여 거처를 예비하면 내가 다시 와서 너희를 내게로 영접하여 나 있는 곳에 너희도 있게 하리라"(2-3).
"내 아버지 집에 거할 곳이 많도다" 혹자는 이 말씀을 온 우주를 가리키는 것이라고 하나 이는 자연스럽지 못한 해석입니다.
"그렇지 않으면 너희에게 일렀으리라" 이 말씀은 "하나님을 믿으니 또 나를 믿으라"는 말씀에 확신을 다짐하는 것입니다. 만일 믿음에 대한 보장이 없다면 어떻게 되겠습니까? 허구에 그칠 것입니다.
그러나 하나님을 믿고 주님을 믿는 믿음의 보장은 영생의 은혜입니다. 이 약속을 의심 없이 믿는 자에게 성령으로 인치는 역사가 일어남을 믿습니다.
중요한 것은 주님께서 십자가를 지시는 것이 마귀의 세력을 이기지 못해서가 아니라 인간을 대속하고 영생을 얻게 하심이라는 것입니다.
"내가 갔다가 너희에게로 온다 하는 말을 너희가 들었나니 나를 사랑하였더라면 내가 아버지께로 감을 기뻐하였으리라 아버지는 나보다 크심이라"(요14:28).
유의하십시오. "내가 너희를 위하여 거처를 예비하러 가노니 가서 너희를 위하여 거처를 예비하면 내가 다시 와서 너희를 내게로 영접하여 나 있는 곳에 너희도 있게 하리라"(2-3).
이 말씀을 잘못 해석하면 미완성의 천국을 연상할 수도 있습니다. 그러므로 주님께서 우리를 위하여 천국을 확장하는 말씀으로 받아들일 수 있을 것입니다.
그러나 하늘나라는 완전한 처소이므로 불완전한 부분이 있을 수가 없다는 것입니다. 있다면 대속의 문제입니다. 하나님께서 육 일 동안에 이룩하신 창조 사역을 보면 "보시기에 심히 좋았더라" 하시고 안식하셨는데 순식간에 잘못된 것은 해와 달과 별들이 궤도를 이탈해서가 아니라 인간의 타락으로 말미암아서였습니다.
"내 아버지께서 이제까지 일하시니 나도 일한다"(요5:17). 이 말씀 역시 마찬가지입니다.
과연 안식일에 아버지께서 하신 일이 무엇이며, 주님께서 하신 일은 무엇입니까? 이는 우주만물을 창조하신 사역에서 미완성을 채우기 위해서가 아니라 불의와 죄악에 매여 있는 인간 구원을 의미하는 것입니다. 그러므로 "주의 약속은 어떤 이들이 더디다고 생각하는 것같이 더딘 것이 아니라 오직 주께서는 너희를 대하여 오래 참으사 아무도 멸망하지 아니하고 다 회개하기에 이르기를 원하시느니라"(벧후3:9).
하나님의 나라는 지극히 완전하고, 또 영원합니다.
천국은 창조의 시작과 끝이 있을 수가 없습니다. 그러므로 우리들은 불원간 주님께서 오실 때에 충실한 알곡으로 영광중에 주님을 맞을 수 있기를 소원합니다.
3. 길과 진리와 생명이 되신 주님
"내가 어디로 가는지 그 길을 너희가 아느니라 도마가 이르되 주여 주께서 어디로 가시는지 우리가 알지 못하거늘 그 길을 어찌 알겠사옵나이까 예수께서 이르시되 내가 곧 길이요 진리요 생명이니 나로 말미암지 않고는 아버지께로 올 자가 없느니라”(요14:4-6).
주님은 자신의 죽음과 부활, 승천, 재림에 관한 말씀을 이미 하셨습니다. 제자들이 삼 년 동안 가르치신 진리의 교훈을 바로 깨달았다면 이런 질문이 나올 수 없었을 것입니다. 그러므로 진리를 듣는 귀가 중요하고, 보는 눈이 중요함과 같이 깨닫는 지각이 중요합니다. 그런데 도마의 질문에 더 깊은 진리를 말씀해주셨습니다.
1) 내가 길이요
오직 주 예수 그리스도로 말미암아서만이 하나님께 이를 수 있다는 말씀입니다. 그리스도는 유일한 길이십니다. 종교다원주의를 주의해야 합니다. 이것이 타락한 이성에서 나온 것입니다.
"이를 위하여 너희가 부르심을 받았으니 그리스도도 너희를 위하여 고난을 받으사 너희에게 본을 끼쳐 그 자취를 따라오게 하려 하셨느니라"(벧전2:21).
2) 내가 진리요
그리스도는 진리로서 또 진리를 선포하신 분이십니다. 진리가 무엇입니까? 사실이지요. 그대로를 나타내고 증명하는 것입니다. 그리스도는 그의 교훈과 생활을 통해 진리의 세계를 완벽하게 나타내셨습니다. 구약이 오실 주님을 예언하신 말씀이라면 그리스도는 오신 주님으로 하나님을 우리에게 보여주셨습니다.
"율법은 모세로 말미암아 주어진 것이요 은혜와 진리는 예수 그리스도로 말미암아 온 것이라 본래 하나님을 본 사람이 없으되 아버지 품속에 있는 독생하신 하나님이 나타내셨느니라"(요1:17-18).
3) 내가 생명이요
그리스도는 생명의 원천이요, 주인이십니다. 그는 말씀으로 우주만물을 창조하시고 또 생명을 주셨습니다.
"나는 부활이요 생명이니"(요11:25) 즉 영원한 생명을 의미합니다.
"내가 곧 길이요 진리요 생명이니 나로 말미암지 않고는 아버지께로 올 자가 없느니라"(6절).
기억할 것은 이 진리는 유일성과 불변성, 영원성을 지니고 있다는 것입니다.
"내가 길" 여기는 다른 길이 용납될 수 없습니다. "내가 진리" 주님은 어제나, 오늘이나 영원토록 동일하십니다. "내가 생명" 영원을 사모하는 마음이 있다는 것이 우리에게 생명이 있다는 증거입니다. 불행하게도 우리의 생명은 선악과로 인하여 저주 아래 떨어졌으나 그리스도는 사망 권세를 다스리는 영원한 생명입니다. 그러므로 우리가 주의 은혜를 힘입을 때 영생을 얻게 됩니다.
4. 빌립의 요구
"너희가 나를 알았더라면 내 아버지도 알았으리로다 이제부터는 너희가 그를 알았고 또 보았느니라"(7절).
이 말씀은 삼 년 동안 제자들에게 가르치신 교훈으로 하나님과 그리스도를 알기에 충분하다는 말씀입니다. 그런데 빌립은 "주여 아버지를 우리에게 보여 주옵소서 그리하면 족하겠나이다"(8절) 하였습니다.
도마가 진리를 깨닫지 못한 일로 주님이 가시는 길을 질문한 것같이 빌립도 여전히 깨닫지 못했습니다.
빌립이 요구하는 것은 하나님을 가시적으로 나타내셔서 육안으로 볼 수 있도록 해 달라는 것입니다. 사실 구약시대에는 하나님의 이름으로 등장하는 천사가 있었습니다(창 18:22-33). 그러나 하나님은 참 신이시니 인간이 볼 수 없을 뿐 아니라 보는 순간이 심판이 되기 때문입니다.
그러므로 육안으로 보려고 하는 것보다 중요한 것은 진리와 생명에 있는 것입니다.
“너는 나를 본고로 믿느냐 보지 못하고 믿는 자들은 복되도다”(요20:29).
"빌립아 내가 이렇게 오래 너희와 함께 있으되 네가 나를 알지 못하느냐 나를 본 자는 아버지를 보았거늘 어찌하여 아버지를 보이라 하느냐"(9절).
여기서 "이렇게 오래"라는 말씀에 유의하시기 바랍니다.
주님은 삼 년 동안 하루도 빠짐없이 생명과 구원사역을 통해서 하나님을 알게 해주셨으나 제자들이 깨닫지 못했습니다.
"말씀이 육신이 되어 우리 가운데 거하시매 우리가 그의 영광을 보니 아버지의 독생자의 영광이요 은혜와 진리가 충만하더라"(요1:14).
“본래 하나님을 본 사람이 없으되 아버지 품속에 있는 독생하신 하나님이 나타내셨느니라”(요1:18).
메시아를 대망하던 유대인들이 오신 주님을 십자가에 못 박은 이유가 무엇일까요? 아버지의 영광을 보지 못하였기 때문입니다. 동방의 박사들은 아기 예수의 얼굴에서 하나님의 영광을 발견할 수 있었으나 어둠에 속한 자들은 볼 수가 없었습니다.
지금도 주님은 역사를 하십니다. 믿음의 눈을 떠서 주님이 역사하시는 은혜를 힘입을 수 있기를 소원합니다.
"내가 진실로 진실로 너희에게 이르노니 나를 믿는 자는 내가 하는 일을 그도 할 것이요 또한 그보다 큰일도 하리니 이는 내가 아버지께로 감이라"(12절).
이것이 믿음의 역사입니다.
"너희가 내 이름으로 무엇을 구하든지 내가 행하리니 이는 아버지로 하여금 아들로 말미암아 영광을 받으시게 하려 함이라"(13절).
하나님의 영광을 위해 큰일을 시도하십시오. 주님께서 은혜 내려 주실 줄 믿습니다. 나는 비록 약하나 주님은 강하시고, 나는 무익하다 할지라도 주님은 전능하십니다. 우리 모두 주님의 오른손에 붙잡힌 바 되어서 살아계신 주님의 영광을 땅끝까지 펼치는 성도들이 되시기를 기원합니다. - 아멘 -
Eternal dwelling place
John 14:1-14
The Lord saw that his disciples were troubled by saying that I had to leave this world, and gave them words of comfort and hope. Due to the location of the text, some see it at the place of the last supper (verse 31), and some see chapters 15 to 17 as the words spoken while going to the Garden of Gethsemane, while others see chapters 14 to 16 as an upper room fortification. there is.
The disciples said goodbye to their family and followed them for three years, but they must have been worried when the Lord said that he was passing away. I know that worry is a problem that everyone, not just the disciples, cannot shake off.
1. Do not let your hearts be troubled
“Peace I leave with you, my peace I give to you; not as the world gives do I give. Do not let your hearts be troubled, and do not be afraid” (John 14:27).
"Let's meet again in the resurrection"
It would be difficult to understand without experiencing these words, left behind by fainting at the funeral of her daughter, who was lost in the collapse of the Seongsu Bridge, unable to contain her grief. But we should not be slaves to anxiety.
Emerson said, "Pray about your fears, and your fears will surely go away."
These are the words of the Lord that He proclaimed to the disciples who were drowning in anxiety and anxiety.
“Do not let your hearts be troubled; believe in God, believe also in me” (verse 1).
The imperative is, “Believe in God and believe in me.” All ancient versions except for the Latin version also translate this way. Once upon a time, there was a popular saying, "People, please trust this ordinary man." But I wonder how many people would believe that and be satisfied. Do you know where the reason is? Because humans have doubts about not trusting others. Of course, that doesn't mean you can trust it completely. To be able to trust a person's words means to believe in the person's personality, so a society that respects the personality of others can be said to be an ideal society. However, there is a fundAmental difference between the words of man and the words of God. Since man is a man and not a god, his words are imperfect, but the word of the Lord is not false.
“God is not a man, and he does not lie, and he is not a man, so that he has no regrets. How can he not do what he has said, or put into practice what he has spoken?” (Numbers 23:19).
2. Eternal Promise
"In my Father's house there are many dwelling places, otherwise I would have told you otherwise. "(2-3).
"In my Father's house there are many dwelling places." Some say this saying refers to the whole universe, but this is not a natural interpretation.
“Otherwise I would have told you.” These words are a promise of confidence to the words, “Believe in God, believe also in me.” What if there is no guarantee of faith? It will be fiction.
But the assurance of faith in God and in the Lord is the grace of eternal life. We believe that the work of sealing with the Holy Spirit will happen to those who unquestionably believe in this promise.
The important thing is that the Lord bears the cross not because he cannot overcome the power of the devil, but because he redeems mankind and gives him eternal life.
“You have heard it was said that I am gone and I am coming to you.
Please note. “I am going to prepare a place for you; if I go and prepare a place for you, I will come again and receive you to myself, that where I am, you may be also” (2-3).
If you misinterpret these words, you may be reminded of an unfinished heaven. Therefore, it can be accepted as the word of the Lord extending the kingdom of heaven for us.
However, since the kingdom of heaven is a perfect dwelling place, there can be no imperfections. If so, it is a matter of ransom. Looking at the work of creation that God accomplished in six days, He said, “It was very good,” and He rested, but what happened in an instant was not because the sun, the moon, and the stars went out of orbit, but because of the fall of man.
“My Father works until now, and I work” (John 5:17). The same goes for this saying.
What did the Father really do on the Sabbath, and what did the Lord do? This does not mean to fill in the incompleteness in the work of creating the universe, but to save human beings who are bound by injustice and sin. Therefore, “The Lord is not slow in His promise, as some consider slowness, but is patient with you, not wishing for any to perish, but for all to come to repentance” (2 Peter 3:9).
The kingdom of God is absolutely perfect and eternal.
Heaven cannot have a beginning or an end of creation. Therefore, we hope that when the Lord comes, we will be able to meet the Lord in glory with faithful grain.
3. The Lord is the way, the truth, and the life
“You know the way where I am going.” Thomas said to him, “Lord, we do not know where you are going, so how can we know the way?” Jesus said to him, “I am the way, the truth, and the life. No one comes” (John 14:4-6).
The Lord has already spoken his words concerning his own death, resurrection, ascension, and second coming. This question could not have been asked if I had immediately realized the lesson of truth that the disciples had been teaching for three years. Therefore, just as the ears to hear the truth are important and the eyes to see are important, the perception to realize is important. But he spoke a deeper truth to Thomas' question.
1) I am the way
It is said that we can reach God only through the Lord Jesus Christ. Christ is the only way. Beware of religious pluralism. This is from fallen reason.
“To this you were called, because Christ also suffered for you, leaving you an example, that you should follow in His steps” (1 Peter 2:21).
2) I am the truth
Christ is the truth and the one who proclaims the truth. What is the truth? It's true. It is to represent and prove it as it is. Christ perfectly revealed the world of truth through his teaching and life. If the Old TestAment prophesied the coming Lord, Christ revealed God to us as the coming Lord.
“The law was given through Moses, but grace and truth came through Jesus Christ, no one has ever seen God, but the only begotten God, who is in the bosom of the Father, has made it known” (John 1:17-18).
3) I am the life
Christ is the source and master of life. He created the universe and all things with the word and gave it life.
“I am the resurrection and the life” (John 11:25), meaning eternal life.
“I am the way, the truth, and the life; no one comes to the Father except through me” (verse 6).
Remember, this truth is unique, immutable, and eternal.
"I am the way" No other way is acceptable here. “I am the truth.” The Lord is the same yesterday, today, and forever. "I am life" The fact that we have a longing for eternity is the proof that we have life. Unfortunately, our lives have fallen under the curse because of the forbidden fruit, but Christ is the eternal life that rules over the power of death. Therefore, when we receive the grace of the Lord, we have eternal life.
4. Philip's Request
“If you had known me, you would have known my Father too; from now on you have known him and have seen him” (verse 7).
This is the lesson he taught the disciples for three years, which is enough to know God and Christ. But Philip said, “Lord, show us the Father, and it will be enough” (verse 8).
Just as Thomas asked the Lord's way because he did not understand the truth, Philip still did not understand.
What Philip asks is that God be made visible so that he can see it with the naked eye. In fact, in the Old TestAment times, there were angels who appeared in the name of God (Genesis 18:22-33). However, since God is a true God, human beings cannot see it, and the moment of seeing is the judgment.
Therefore, what is more important than trying to see with the naked eye is in the truth and in life.
“Blessed are those who believe without seeing” (John 20:29).
“Philip, I have been with you for so long, and do you not know me? He who has seen me has seen the Father; why do you say, Show the Father?” (verse 9).
Note the word "for so long" here.
The Lord made us know God through the work of life and salvation without missing a single day for three years, but his disciples did not realize it.
“The Word became flesh and dwelt among us, and we beheld his glory, the glory of the only begotten of the Father, full of grace and truth” (John 1:14).
“No one has ever seen God, but the only begotten God who is in the bosom of the Father has made him known” (John 1:18).
Why did the Jews, who were waiting for the Messiah, crucify the Lord who had come? Because they did not see the glory of the Father. The wise men of the East could see the glory of God in the face of the baby Jesus, but those of darkness could not see it.
Even now, the Lord is working. I pray that you can open your eyes of faith and receive the grace of the Lord at work.
“Truly, truly, I say to you, whoever believes in me will also do the works that I do, and greater works than these will he do, because I go to the Father” (verse 12).
This is the history of faith.
“Whatever ye shall ask in my name, I will do, that the Father may be glorified in the Son” (verse 13).
Try to do great things for the glory of God. I believe the Lord will give you grace. Although I am weak, the Lord is strong
And though I am useless, the Lord is omnipotent. We pray that all of us will be held by the Lord's right hand and become saints who spread the glory of the living Lord to the ends of the earth. - Amen -