내가 떠나가는 것이
요16:1-11
"내가 이것을 너희에게 이름은"(1절). 이 말씀은 14장에서부터 계속되고 있습니다.
"내가 아무도 못한 일을 그들 중에서 하지 아니하였더라면 그들에게 죄가 없었으려니와 지금은 그들이 나와 및 내 아버지를 보았고 또 미워하였도다"(요15:24).
이는 유대인들이 정죄 받는 이유를 말씀하신 것입니다. 그들은 사람이 할 수 없는 메시아의 행적을 보고도 불신하고 도리어 있었기 때문입니다.
"만일 내가 내 아버지의 일을 행하지 아니하거든 나를 믿지 말려니와 내가 행하거든 나를 믿지 아니할지라도 그 일은 믿으라 그러면 너희가 아버지께서 내 안에 계시고 내가 아버지 안에 있음을 깨달아 알리라"(요10:37-38).
1. 실족하지 않게 하시는 주님
"내가 이것을 너희에게 이름은 너희로 실족하지 않게 하려 함이니"(1절).
만일 그리스도로 인해 실족하는 사람이 있다면 어떻게 될까요? 그보다 더 불행스러운 일은 없을 것입니다. 이유는 구원받을 길이 달리 없기 때문입니다. 하루는 세례 요한이 감옥에서 그리스도의 행적을 듣고 제자들을 보내어 물었습니다. 인간적으로 생각하면 일언반구 구명운동도 없이 복음 사역에만 이바지하는 주님께 한 질문이라 생각됩니다.
"오실 그이가 당신이오니이까 우리가 다른 이를 기다리오리이까"(마11:3) 하였을 때 무엇이라 하셨습니까?
"너희가 가서 듣고 보는 것을 요한에게 알리되 맹인이 보며 못 걷는 사람이 걸으며 나병환자가 깨끗함을 받으며 못 듣는 자가 들으며 죽은 자가 살아나며 가난한 자에게 복음이 전파된다 하라 누구든지 나로 말미암아 실족하지 아니하는 자는 복이 있도다"(마11:4-6).
과연 세상에서 무엇을 믿고 누구를 믿어 구원 얻을 수 있을까요?
“이러므로 우리에게 구름 같이 둘러싼 허다한 증인들이 있으니 모든 무거운 것과 얽매이기 쉬운 죄를 벗어버리고 인내로서 우리 앞에 당한 경주를 하며 믿음의 주요 또 온전하게 하시는 이인 예수를 바라보자 그는 그 앞에 있는 기쁨을 위하여 십자가를 참으사 부끄러움을 개의치 아니하시더니 하나님 보좌 우편에 앉으셨느니라”(히12:1-2).
2. 잘못된 믿음
"사람들이 너희를 출교할 뿐 아니라 때가 이르면 무릇 너희를 죽이는 자가 생각하기를 이것이 하나님을 섬기는 일이라 하리라"(2절).
하나님의 이름으로 저지르는 죄악입니다. 잘못된 신앙은 어떠한 이념이나 사상보다도 무서운 것입니다. 그럴지라도 주저하지 않고 믿음을 지켜야 합니다.
"내가 와서 그들에게 말하지 아니하였더라면 죄가 없었으려니와 지금은 그 죄를 핑계할 수 없느니라 나를 미워하는 자는 또 내 아버지를 미워하느니라"(요15:22-23).
세상에서 말하는 정의는 일반적으로 세 가지 근거를 두고 있습니다.
1) 기본적인 양심
2) 공익정신
3) 사상과 이념
유대인들을 보십시오. 그들은 율법을 자랑하면서도 그리스도를 죽인 일로 영생의 진리와 원수가 되고 말았습니다.
"그들이 그런 일을 할 것은 아버지와 나를 알지 못함이라"(3절).
"오직 너희에게 이 말을 한 것은 너희로 그때를 당하면 내가 너희에게 말 한 이것을 기억나게 하려 함이요 처음부터 이 말을 하지 아니한 것은 내가 너희와 함께 있었음이라"(4절).
3. 고난의 복음을 말하지 않은 이유
"처음부터 이 말을 하지 아니한 것은 내가 너희와 함께 있었음이라"(4절).
'처음부터'라는 말씀은 복음 사역의 초기를 가르치는 말씀입니다. 주님께서는 복음 사역 초기에도 고난의 복음을 전혀 언급하지 않은 것은 아닙니다(마5:10-12; 10:17).
다만 그들이 당할 시련의 원인과 목적에 대하여 충분히 알려주지 않았다는 말씀입니다. 물론 죽음과 부활, 승천에 관해서도 마찬가지입니다. 이유는 여기 있습니다 "내가 너희와 함께 있었음이니라" 또 이 문제에 대해서 주석가들은 세 가지로 말하고 있습니다.
1) 한꺼번에 이 모든 사실들을 알리실 필요가 없었던 것은 주님이 그들과 삼 년 이상을 함께 계셨으므로 그 모든 일에 대하여 점차적으로 가르쳐 주실 충분한 기회가 있었으며, 또 주님께서 그들을 떠나실 때 충분히 밝히시므로 그들이 준비할 수 있도록 하기 위함이었다.
2) 주님이 그들과 함께 계시는 동안은 주님이 앞서가시며 재난의 압박감을 담당하고 계셨으므로 주님이 계시지 않았을 때보다 성령의 임재와 도우심의 필요성을 별로 느끼지 않았기 때문이다.
3) 주님이 그들과 함께 계시는 것은 곧 주님이 죽으신 후에 성령이 임재하시는 것과 같은 일이다(7절). 성령은 그들에게 필요한 모든 진리를 가르치신다. 이제 주님이 그들을 떠나게 되었으므로 그들 앞에 닥칠 일들을 충분히 알려주시고, 성령이 오셔서 주님이 계시는 동안에 하셨던 일을 하시리라는 것이다.
우리가 유의할 문제는 신앙의 성장도에 따라서 복음의 깊이에 차이가 있다는 것입니다. 십자가의 복음 곧 고난의 복음은 복음의 진수요, 절정입니다. 그러할지라도 이 고난의 복음은 장성한 사람이 소화할 수 있는 복음이라는 것입니다.
"이는 젖을 먹는 자마다 어린아이니 의의 말씀을 경험하지 못한 자요 단단한 음식은 장성한 자의 것이니 그들은 지각을 사용하므로 연단을 받아 선악을 분변하는 자들이니라"(히5:13-14).
"형제들아 내가 신령한 자들을 대함과 같이 너희에게 말할 수 없어서 육신에 속한 자 곧 그리스도 안에서 어린아이들을 대함과 같이 하노라 내가 너희를 젖으로 먹이고 밥으로 아니하였노니 이는 너희가 감당하지 못하였음이거니와 지금도 못하리라(고전3:1-2).
여러분! 아직도 눈을 즐겁게 하고 귀를 즐겁게 하는 기복신앙에 머물러 있습니까? 그리스도 예수의 장성한 분량에 이르러 고난의 복음을 소화할 수 있는 은혜를 힘입기 소원합니다.
4. 내가 떠나는 것이 너희에게 유익이라
고난이 고난으로 그친다면 그것은 복이 아니라 불행이지요.
그러나 십자가의 복음은 곧 부활의 복음이요, 승천의 복음이요, 보혜사 성령강림의 복음으로 이어지는 것입니다.
"내가 너희에게 실상을 말하노니 내가 떠나가는 것이 너희에게 유익이라 내가 떠나가지 아니하면 보혜사가 너희에게로 오시지 아니할 것이요 가면 내가 그를 너희에게로 보내리니"(7절).
여기서 우리는 보혜사 성령이 오실 목적과 그 사역에 대한 바른 이해가 있어야 합니다.
1) 성령은 우리의 믿음을 온전하게 해주십니다.
죄인을 대속하신 분은 그리스도요, 영원한 목자도 그리스도이십니다. 중요한 것은 그리스도를 구주로 믿는 사람은 반드시 성령으로 거듭나야 한다는 것입니다.
"사람이 물과 성령으로 나지 아니하면 하나님 나라에 들어갈 수 없느니라"(요3:5).
이 말씀이 곧 보혜사 성령의 복음입니다. 그러므로 말로 인자를 거역하면 사하심을 얻되 성령을 거역하면 영원히 사하심을 얻지 못한다고 하셨습니다. 성령을 소멸하지 마십시오. 하나님께서 기뻐하지 않으십니다. 오직 성령이 기뻐하는 일에 크게 이바지하여 하나님을 영화롭게 하는 성도들이 되시기 소원합니다.
2) 진리의 지식을 온전하게 해주십니다.
주님께서 삼 년 동안 주도 되고 선생도 되어 제자들의 말을 씻기시면서 천국 복음을 가르쳤으나 제자들은 어떻게 하였습니까? 육신의 생각에서 벗어나지 못하였기에 "우리들 중에 누가 크냐"하고 자리다툼을 벌렸는가 하면, 가룟 유다 같은 배신자도 나오고, 마지막에는 모두가 흩어지는 일까지 있었습니다. 그런데 보혜사 성령이 임하므로 진리의 지식이 충만하게 되었습니다. 성령이 하시는 사역을 보십시오.
"내가 아직도 너희에게 이를 것이 많으나 지금은 너희가 감당하지 못하리라 그러나 진리의 성령이 오시면 그가 너희를 모든 진리 가운데로 인도하시리니 그가 스스로 말하지 않고 오직 들은 것을 말하며 장래 일을 너희에게 알리시리라"(12-13).
3) 복음의 증인이 되게 해주십니다.
갈릴리 바다에서 고기 잡던 어부들을 사람 낚는 어부로 변화시켜 땅끝까지 진리의 증인 되게 해 주신 분이 누구입니까? 보혜사 성령입니다.
"오직 성령이 너희에게 임하시면"(행1:8).
이는 성령이 임하시기 전에는 아무것도 할 수 없는 사람이라는 말씀입니다. 그러한 사람이 성령을 받으면 어떻게 변하는지 보십시오.
"오직 성령이 너희에게 임하시면 너희가 권능을 받고 예루살렘과 온 유대와 사마리아와 땅끝까지 이르러 내 증인이 되리라"(행1:8). 즉 예수 그리스도의 증인이 된다는 말씀입니다.
여러분! 성령이 나를 도구로 삼으실 때 어떠한 역사가 일어나는지 보십시오.
"그가 와서 죄에 대하여, 의에 대하여, 심판에 대하여 세상을 책망하시리라"(8절).
이는 신적인 권위로 진리를 증언하게 되리라는 말씀입니다. 그러므로 성령이 충만한 베드로의 외침 소리에 삼천 명, 오천 명이 가슴 치며 회개하는 역사가 일어나고, 바울은 땅끝까지 진리의 증인으로서 모든 생명에 대해 내가 빚진자라 하여 불타는 사명감에서 순교를 각오한 증인이 되었던 것입니다.
4) 모든 은사를 선물로 주십니다.
"은사는 여러 가지나 성령은 같고"(고전12:4).
"각 사람에게 성령을 나타내심은 유익하게 하려 하심이라"(고전12:7).
"이 모든 일은 같은 한 성령이 행하사 그의 뜻대로 각 사람에게 나누어 주시는 것이니라"(고전12:11).
성령의 은사 받기를 원하십니까? 기도합시다. 은혜와 진리가 충만할 때 모든 은사가 충만할 줄 믿습니다.
성령은 지금도 역사하고 계십니다. 어떠한 사람이 되기를 원하십니까?
우리 모두 은혜 충만, 진리 충만하여 십자가를 바로 지고 의의 면류관 받아 쓰는 성도들이 되시기를 기원합니다. -아멘-
That i am leaving
John 16:1-11
“I have given this to you” (verse 1). This verse continues from chapter 14.
“If I had not done among them what no one else had done, they would have been without sin; but now they have seen me and my Father and have hated me” (John 15:24).
This is the reason why the Jews were condemned. This is because they disbelieved even after seeing the deeds of the Messiah that no man could do.
"If I do not do my Father's works, do not believe me; but if I do, believe me, though you do not believe me. Then you will understand and know that the Father is in me and I am in the Father" (John 10:37-38). .
1. The Lord who keeps us from stumble
“I am giving this name to you so that you do not stumble” (verse 1).
What if someone stumbles because of Christ? Nothing could be more unfortunate than that. The reason is that there is no other way to be saved. One day, when John the Baptist heard of Christ's actions in prison, he sent his disciples to inquire. From a human point of view, I think this is a question asked to the Lord who only contributes to the gospel ministry without any rescue movement.
What did he say when he said, "Are you the one who is to come, or shall we wait for another?" (Matthew 11:3).
“Go and tell John what you hear and see, the blind see, the lame walk, the lepers are cleansed, the deaf hear, the dead are raised, and the poor have the gospel preached. Blessed are you” (Matthew 11:4-6).
What in the world can we believe in and who can we trust to be saved?
“Therefore, since we have a multitude of witnesses surrounding us like a cloud, let us put off every burden and the sins that so easily entangle us, and with patience run the race set before us, looking to Jesus, the author and perfecter of our faith, who for the joy that is set before him took up the cross. He was patient, despising shame, and is seated at the right hand of the throne of God” (Hebrews 12:1-2).
2. False beliefs
“Not only will people send you out of school, but the time is coming when whoever kills you will think, ‘This is the service of God’” (verse 2).
It is a sin committed in the name of God. False beliefs are more terrifying than any ideology or ideology. Even so, we must keep our faith without hesitation.
“If I had not come and told them, there would be no sin, but now there is no excuse for sin. He who hates me also hates my Father” (John 15:22-23).
Justice in the world is generally based on three grounds.
1) Basic conscience
2) spirit of public interest
3) Thought and ideology
Look at the Jews. Although they boasted of the law, they became enemies of the truth of eternal life by killing Christ.
“They will do such things because they do not know the Father or Me” (verse 3).
“I have said these things to you, so that you may remember this that I told you in those days; I did not say these things to you from the beginning, because I was with you” (verse 4).
3. Reasons for not speaking the gospel of suffering
“I did not say these things from the beginning, because I was with you” (verse 4).
The word 'from the beginning' teaches the beginning of the gospel ministry. It is not that the Lord did not mention the gospel of suffering at all in the early days of the gospel ministry (Matthew 5:10-12; 10:17).
It is simply saying that the cause and purpose of the ordeal they will face have not been sufficiently informed. Of course, the same is true of death, resurrection, and ascension. Here's the reason: "I was with you." And on this matter, the commentators say three things.
1) It was not necessary to make all these facts known at once because the Lord had been with them for more than three years, so there was ample opportunity to gradually teach them all about them, and when the Lord left them, he made it clear enough so that they could prepare. was meant to make it possible.
2) Because while the Lord was with them, the Lord was ahead and took the pressure of disaster, so he felt less need for the presence and help of the Holy Spirit than when the Lord was not there.
3) The Lord's presence with them is like the presence of the Holy Spirit after the Lord's death (v. 7). The Holy Spirit teaches them all the truth they need. Now that the Lord has left them, He will fully inform them of what is to come, and the Holy Spirit will come and do what He did while He was there.
The problem we should note is that there is a difference in the depth of the gospel according to the level of growth of faith. The gospel of the cross, the gospel of suffering, is the essence and climax of the gospel. Even so, this gospel of suffering is a gospel that mature people can digest.
“For everyone who feeds on breastfeeding is a child, and has never experienced the word of righteousness, and solid food belongs to those who are mature. They use their understanding, and are trained to know good and evil” (Hebrews 5:13-14).
“Brothers, I cannot speak to you as I do to spiritual people, but as to carnal beings, to little children in Christ. not (1 Corinthians 3:1-2).
everyone! Are you still in the faith of ups and downs that please your eyes and your ears? I hope that you will gain the grace to digest the gospel of suffering when you reach the full scale of Christ Jesus.
4. It is to your advantage that I am leaving.
If suffering ends in suffering, it is not a blessing but a misfortune.
However, the gospel of the cross leads to the gospel of the resurrection, the gospel of ascension, and the gospel of the coming of the Holy Spirit, the Comforter.
“I tell you the truth, it is to your advantage that I go away; the Counselor will not come to you unless I go away; but if I go, I will send him to you” (verse 7).
Here, we must have a correct understanding of the purpose of the coming of the Comforter, the Holy Spirit, and His work.
1) The Holy Spirit perfects our faith.
It is Christ who atoned for sinners, and Christ is the eternal Shepherd. The important thing is that those who believe in Christ as their Savior must be born again of the Holy Spirit.
“Unless a man is born of water and of the Spirit, he cannot enter the kingdom of God” (John 3:5).
These words are the gospel of the Comforter, the Holy Spirit. Therefore, if you speak words against the Son of Man, it will be forgiven, but if you disobey the Holy Spirit, it will never be forgiven. Do not quench the Spirit. God is not pleased. Only by contributing greatly to the things that the Holy Spirit is pleased with, I want you to become saints who glorify God.
2) He perfects the knowledge of the truth.
The Lord taught the gospel of the kingdom while washing the words of the disciples as the leader and teacher for three years, but what did the disciples do? Because they couldn't get out of their carnal thoughts, they quarreled over who is the greatest among us, and some traitors like Judas Iscariot came out, and in the end, everyone was scattered. But as the Counselor, the Holy Spirit, came upon us, we were filled with the knowledge of the truth. Look at the work of the Holy Spirit.
“I still have many things to tell you, but you are not worthy of them now. But when the Spirit of truth comes, he will guide you into all truth, and he will not speak on his own, but will speak what he has heard, and will make known to you things to come” (12- 13).
3) He makes us witnesses of the gospel.
Who changed the fishermen who were fishing in the Sea of Galilee into fishers of men and made them witnesses of the truth to the ends of the earth? The Comforter is the Holy Spirit.
“Only when the Holy Spirit comes upon you” (Acts 1:8).
This means that people cannot do anything until the Holy Spirit comes upon them. See how such a person changes when he receives the Holy Spirit.
“But you will receive power when the Holy Spirit comes on you; and you will be my witnesses in Jerusalem, and in all Judea and Samaria, and to the ends of the earth” (Acts 1:8). That is, to be a witness of Jesus Christ.
everyone! See what works when the Holy Spirit uses me as a tool.
“When he comes, he will convict the world of sin, and of righteousness, and of judgment” (verse 8).
This means that you will testify to the truth with divine authority. Therefore, at the cry of Peter, who was filled with the Holy Spirit, 3,000 or 5,000 people repented in their hearts, and Paul became a witness to the truth to the ends of the earth.
4) All gifts are given as gifts.
“There are varieties of gifts, but the same Spirit” (1 Corinthians 12:4).
“The manifestation of the Holy Spirit to each one is for profit” (1 Corinthians 12:7).
“All these things are done by one and the same Spirit, distributing to each one according to his will” (1 Corinthians 12:11).
Do you want to receive the gift of the Holy Spirit? Let's pray. We believe that when we are full of grace and truth, all gifts will be full.
The Holy Spirit is still at work. What kind of person do you want to be?
I pray that all of us will become saints who are full of grace and truth, bearing the cross rightly and receiving the crown of righteousness. -Amen-