삼십팔 년 된 병자
요5:1-16
주님께서 갈릴리 가나에서 두 번째 표적을 행하신 후 유대인의 명절이 있어 예루살렘으로 올라가셨을 때 베데스다 못가에서 안식일에 삼십팔 년 된 병자를 고치신 일로 유대인들에게 박해를 받았습니다. 하나님께서 안식일을 지키게 하신 의미가 무엇일까요? 첫째가 하나님께 돌리기 위함이요 다음은 하나님께서 기뻐하시는 일 곧 선한 일을 위해서입니다.
"한쪽 손 마른 사람이 있는지라 사람들이 예수를 고발하려 하여 물어 이르되 안식일에 병 고치는 것이 옳으니이까 예수께서 이르시되 너희 중에 어떤 사람이 양 한 마리가 있어 안식일에 구덩이에 빠졌으면 끌어내지 않겠느냐 사람이 양보다 얼마나 더 귀하냐 그러므로 안식일에 선을 행하는 것이 옳으니라”(마12:10-12).
그러므로 안식일은 한가하게 지내라는 것이 아니라 하나님께 영광 돌리는 예배와 복음을 증언하고 봉사하는 영적인 사역을 해야 합니다. 곧 주님을 기쁘시게 하는 삶을 살아야 한다는 것입니다. 육 일동안 육신의 일을 하고 칠일에는 주님의 일을 해야 합니다. 하나님께서는 이날에 복을 주사 누리게 하셨습니다. 복은 욕심을 따라 얻을 수 있는 것이 아니라 하나님의 선물입니다. 사람이 복을 받지 못하면 어떻게 되는지 아십니까? 땀 흘리고 수고해도 모든 것이 허사로 끝나게 됩니다.
다시 말씀드리면 인생의 종말이 실패로 끝난다는 말씀입니다. 시편 127:1-2에 보면 '헛되다'는 말씀이 세 번 반복되고 있습니다.
"여호와께서 집을 세우지 아니하시면 세우는 자의 수고가 헛되며 여호와께서 성을 지키지 아니하시면 파수꾼의 깨어 있음이 헛되도다 너희가 일찍이 일어나고 늦게 누우며 수고의 떡을 먹음이 헛되도다 그러므로 여호와께서 그의 사랑하시는 자에게는 잠을 주시는도다"(시127:1-2).
우리는 허공을 치는 어리석은 사람이 되지 말고 진리를 위해 살고, 영생의 유업을 이어받는 성도들이 되어야 하겠습니다.
1. 유대인의 명절
"그 후에 유대인의 명절이 되어 예수께서 예루살렘에 올라가시니라"(1절).
이 절기에 대해서는 몇 가지 견해가 있습니다.
① 부림절(3월) ②유월절(4월) ③ 오순절(5월) ④ 나팔절 혹은 속죄일(10월) ⑤ 장막절(10월) ⑥ 수전절(12월) 등입니다.
그중에 어느 절기로 보느냐에 따라서 예수님의 공생애에 일 년의 차이가 발생하게 됩니다. 요한복음에 유월절이 세 번 나와 있으므로(2:13; 6:4; 11:55) 유월절 이 전으로 생각하는 사람들은 3월에 지키는 부림절로 보는가 하면, 이스라엘 백성들이 매년 세 차례 유월절, 오순절(맥추절), 장막절(수장절)을 큰 절기로 삼아 예루살렘에서 지켰던 것을 보아 이 세 절기 중에 하나로 보는 사람이 있습니다. 여기서 그 절기를 아는 것이 우리의 구원과 관계가 있는 것이 아니므로 문제 삼을 필요는 없을 줄 압니다.
2. 베데스다 못
"예루살렘에 있는 양문 곁에 히브리 말로 베데스다라 하는 못이 있는데 거기 행각 다섯이 있고"(2절).
베데스다는 '자비의 집'이라는 뜻입니다. 이는 병자를 낫게 하는 치유의 특성 때문에 붙여진 이름입니다. 그 외에도 '행랑의 집' '감탄의 집'이라는 뜻도 있습니다. 지금은 그 자리에 기념 교회가 있는데 출입문에는 성경 본문이 여러 나라 언어로 기록되어 있습니다. 베데스다 못은 간헐천이었습니다.
"이는 천사가 가끔 못에 내려와 물을 움직이게 하는데 움직인 후에 먼저 들어가는 자는 어떤 병에 걸렸든지 낫게 됨이러라"(4절).
이것은 신학적으로 해석하기보다는 과학적으로 해석하는 것이 쉬울 것입니다. 왜냐하면 지구상에는 그러한 치유의 효과를 지닌 샘이나 온천이 많을 뿐 아니라 전설을 담고 있는 약수도 많기 때문입니다.
베데스다 못이 움직일 때 먼저 들어가는 자는 고침을 받았다는 설이 어느 때부터 시작되었고 또 어느 때까지 내려왔는지 알 수는 없습니다. 또한 삼절 하반절에서 사절 말씀은 고대의 번역에는 생략되어 있다고 합니다.
그로 인해 주석가 헨드릭슨은 "이 문구에 대한 사본의 증언이 약한 사실을 보아서 물의 움직임이 초자연적 능력으로 되었다는 것은 저자 요한의 소신이나 성령의 교훈이 아니라 병자의 신념이었을 것이다" 하였습니다. 물론 하나님께서는 어떠한 방법으로든지 역사할 수 있습니다. 그러나 모세가 만든 놋뱀을 이스라엘이 우상시 한 것같이 베데스다 못에서 일어났다는 사건도 지나치게 해석할 필요는 없을 줄 압니다.
3. 삼십팔 년 된 병자
"거기 서른여덟 해 된 병자가 있더라"(5절).
그 사람의 나이 얼마나 되었는지 알 수 없습니다. 그러나 투병 생활 삼십팔 년이라면 얼마나 고통스러운 삶을 살았을까 하는 생각이 듭니다. 한 마디로 죽지 못해 사는 인생이라 할 수 있을 것입니다. 이 사람은 그동안 병을 고칠 수만 있다면 어디인들 안 갔겠으며 무슨 일인들 안했겠습니까? 안타까운 일이라면 베데스다 못에까지 왔지만 물이 움직일 때 먼저 들어갈 수 없었다는 것입니다. 인정이 메말라서가 아니라 모두가 병든 자들로서 남의 사정을 생각해 줄 여유가 없었기 때문입니다. 그러나 감사한 일은 주님께서 그 사람을 만나주셨다는 것입니다. 만일 주님께서 그 사람을 만나주지 않았다면 어떻게 되었을까요? 삼십팔 년이 아니라 거기서 생을 마칠 수도 있었을 것입니다. 병든 자의 서러움은 병들어 보지 않고는 이해하기가 어렵습니다. 더욱이 살아날 기력을 잃은 채 죽을 시간을 기다리는 상태라면 더 비참할 것입니다. 인생에게 가장 큰 불행은 죽음으로 영생의 소망을 잃고 살아가는 것입니다.
저는 상계동에 있는 한나 양로원을 다녀온 일이 있습니다. 그곳에 계신 분들의 평균 연령이 팔십이 세로 연세도 높지만 그보다 보호자도 없이 생계가 막연한 분들이었습니다. 저는 그분들에게 "행복자" 라는 말씀을 전했습니다. 왜냐하면 자녀가 있어도 그렇게 좋은 환경에서 여생을 보내기는 쉽지 않을 뿐 아니라 또 그 모두가 신앙을 가졌기 때문이었습니다. 사실 거기 들어오기 전에는 신앙생활을 안했던 사람이라 할지라도 일단 한나원에 들어오면 신앙생활을 안 할 수 없게 되어있었습니다. 신앙이 작은 복으로 생각되십니까? 천만금을 주고도 얻을 수 없는 것이 영생의 복입니다. 문제는 하나님의 은혜가 그렇게 귀중함을 깨달아야 한다는 것입니다. 그 은혜를 깨달을 때 감사와 찬양과 기쁨이 충만하게 될 줄을 믿습니다.
우리는 모두 신한부 인생을 살아가고 있습니다. 죽음은 불가피합니다. 또 그로 인해 공포와 불안에 쫓기면서 살아가는 것이 사실입니다. 그러한 우리에게 유일한 소망이 있다면 주님께서 찾아오셨다는 것입니다. 아직도 마음의 문을 열지 못하고 죽어가는 심령이 있습니까? 주님의 음성을 들으시기 바랍니다.
"볼지어다 내가 문 밖에 서서 두드리노니 누구든지 내 음성을 듣고 문을 열면 내가 그에게로 들어가 그와 더불어 먹고 그는 나와 더불어 먹으리라"(계3:20).
4. 주님의 치유 방법
"예수께서 그 누운 것을 보시고 병이 벌써 오래된 줄 아시고 이르시되 네가 낫고자 하느냐"(6절).
그 사람에게는 그보다 더 큰 소원이 있을 수 없지요. 세상에는 많은 사람이 있지만 이렇게 내 사정을 헤아려 위로와 소망을 줄 수 있는 손길은 찾을 수 없는 것입니다. 있다 할지라도 사람의 위로와 동정으로는 그 문제를 해결할 수 없으니 무슨 소용이 있겠습니까? 오직 주님만이 우리 연약함을 친히 담당하시고 병을 짊어지셨습니다(마8:17).
구원의 주님께서 찾아오셨는데 그 사람은 주님을 알지 못하였으므로 인간적인 도움을 호소할 수밖에 없었습니다.
"병자가 대답하되 주여 물이 움직일 때에 나를 못에 넣어주는 사람이 없어 내가 가는 동안에 다른 사람이 먼저 내려가나이다"(7절)
이는 물이 움직일 때 나를 먼저 들여보내주소서 라는 호소입니다.
"예수께서 이르시되 일어나 네 자리를 들고 걸어가라 하시니 그 사람이 곧 나아서 자리를 들고 걸어가니라"(8-9).
얼마나 놀라운 은혜입니까? 만일 주님이 아닌 다른 사람이, 또 믿음이 아닌 인간의 말이었다면 그 말은 병들어 죽어가는 사람을 희롱하는 말이 되었을 것입니다.
그런데 주님께서 말씀하셨으므로 서른여덟 해나 병들어 고생하던 그 사람이 즉시 자리에서 일어나 걸어가게 되었습니다. 기억할 일은 그 사람이 이유 없이 고생한 것이 아니라 이유가 있었습니다. 그럴지라도 그리스도의 복음은 병든자를 능히 고칠 수 있습니다.
오늘도 병들어 고생하는 분이 계십니까? 그리스도의 보혈로 사유의 은총과 함께 강건해지는 은혜를 힘입기 소원합니다.
5. 안식일과 병 고치는 문제
유대인들은 안식일의 참뜻을 망각하고 외식주의로 전락한 자들이었습니다. 그들은 총 삼십구조 이백삼십사 항에 달하는 법칙을 제정해 놓았는데 그중 육조 일 항에 "누구든지 안식일에 공중 장소에서 개인주택으로 물건을 운반하는 자는 그가 부주의하였으므로 그의 죄로 인해 제사를 드릴 것이요, 만일 고의로 했으면 그 몸을 쪼개고 돌로 칠 것이라" 하였습니다.
또한 안식일에 병자를 상에 누인 채 운반하는 것은 허락하였으나, 병상 침대만 운반하는 것은 노동의 죄로서 금했던 것입니다. 물론 안식일은 하나님이 정하신 것이므로 엄히 준수되어야 합니다. 그러나 우리는 안식일의 의미와 그 목적을 바로 알아야 합니다. 참된 안식이 그리스도 안에서 누리는 영생에 있다면 안식의 목적은 하나님께 영광 돌리는데 있는 것입니다. 기독교는 은혜의 종교요, 대속의 종교입니다. 우리가 율법으로는 의에 이를 수 없을지라도 믿음으로는 의에 이를 수 있습니다.
"믿음이 없이는 하나님을 기쁘시게 하지 못하나니 하나님께 나아가는 자는 반드시 그가 계신 것과 또한 그가 자기를 찾는 자들에게 상 주시는 이심을 믿어야 할지니라"(히11:6).
믿음은 하나님의 선물입니다. 선물은 누구에게나 주는 것이 아니라 대상을 가려서 주는 것입니다. 유대인들은 죽어가던 사람이 일어나 걸어가는 기적을 보고도 하나님께 영광을 돌리지 도리어 안식일을 범했다고 말하고 있습니다,
"유대인들이 병 나은 사람에게 이르되 안식일인데 네가 자리를 들고 가는 것이 옳지 아니하니라”(10절).
유대인들의 위선을 보십시오. 안식일에 병이 나아서 가는 것이 옳지 못하다면 무엇이 옳다는 말일까요?
그 일로 인해 그들은 예수님을 박해할 뿐 아니라 도리어 죽이려 하였을 뿐 아니라 죽였습니다.
“그러므로 안식일에 이러한 일을 행하신다 하여 유대인들이 예수를 박해하게 된지라 예수께서 그들에게 이르시되 내 아버지께서 이제까지 일하시니 나도 일한다 하시매 유대인들이 이로 말미암아 더욱 예수를 죽이고자 하니 이는 안식일을 범할 뿐만 아니라 하나님을 자기의 친 아버지라 하여 자기를 하나님과 동등으로 삼으심이러라”(16-18).
“우리에게 법이 있으니 그 법대로 하면 그가 당연히 죽을 것은 그가 자기를 하나님의 아들이라 함이니이다”(요19:7). 위선과 외식주의 자들에게 내린 저주입니다.
"화 있을진저 외식하는 서기관들과 바리새인들이여 너희는 천국 문을 사람들 앞에서 닫고 너희도 들어가지 않고 들어가려 하는 자도 들어가지 못하게 하는도다(마 23:13).
참으로 두려운 일이 아닐 수 없습니다. 먼저 믿는 자들의 책임이 얼마나 중요한가를 알았다면 조심해야 합니다. 기독교는 은혜와 구원의 종교입니다. 은혜로 받은 구원 하나님께 영광을 돌리시기 바랍니다.
주님께서 병 나은 사람에게 명하시는 말씀입니다.
“그 후에 예수께서 성전에서 그 사람을 만나 이르시되 보라 네가 나았으니 더 심한 것이 생기지 않게 다시는 죄를 범하지 말라”(14절).
여기서 우리가 깨달아야 할 것은
1) 그 사람이 지금까지 고생한 것은 당연한 죄의 보응이요,
2) 다시 죄를 범하면 더 심한 보응을 받을 수 있다는 말씀입니다.
우리가 은혜로 사는 자임을 알았다면 주의 은혜를 망각해서는 안 될 것입니다.
저는 육신이 연약하여 고생하는 성도로부터 "목사님, 제 몸이 이렇게 안 좋습니다" 하는 이야기를 듣고, 주님의 은혜를 망각하지 말라는 표시이니 감사하면서 살아야 한다고 당부한 일이 있습니다. 전도자 바울에게도 일평생 가시가 있었습니다.
여러분! 내가 바라는 은혜는 모든 면에서 완벽하여 조금도 부족함이 없기를 소원하십니까? 주님의 손길이 부족해서가 아닙니다. 또한 주님의 은혜로 불만을 해소할 수 없어서도 아닙니다. 우리에게는 끊임없는 도전 속에서 변화와 발전을 모색하는 지혜가 필요합니다. 뿐만 아니라 당연한 보응이요, 마땅히 져야 할 십자가라면 겸손한 마음으로 복종하여 살 길을 찾아야 할 것입니다. "더 심한 것이 생기지 않게" 이 말씀을 마음 깊이 명심하십시오. 우리 모두 영원토록 은혜 가운데서 새로워지는 성도들이 되시기를 기원합니다. - 아멘 -
Thirty-eight year old sick
John 5:1-16
After the Lord performed the second miracle in Cana of Galilee, when he went up to Jerusalem for the Jewish festival, he was persecuted by the Jews for healing a 38-year-old man on the Sabbath at the pool of Bethesda. What does it mean for God to keep the Sabbath? The first is to give thanks to God, and the second is to do good works that please God.
“There was a man with a withered hand, and people began to accuse him, and they asked him, “Is it lawful to heal on the Sabbath? How much more precious than sheep? Therefore it is lawful to do good on the Sabbath” (Matthew 12:10-12).
Therefore, the Sabbath is not meant to be a leisurely day, but worship that glorifies God and a spiritual ministry that testifies and serves the gospel. That is, we must live a life that pleases the Lord. You must do the works of the flesh for six days and the work of the Lord on the seventh. God blessed us on this day so we could enjoy it. Blessings cannot be obtained through greed, but are a gift from God. Do you know what happens when a person is not blessed? Even if you sweat and work hard, everything will end in vain.
In other words, the end of life ends in failure. In Psalm 127:1-2, the word 'vanity' is repeated three times.
“Unless the LORD builds the house, those who build it labor in vain; unless the LORD guards the city, the watchman keeps awake in vain. He gives sleep” (Psalm 127:1-2).
We should not become foolish people who hit the air, but live for the truth and become saints who inherit eternal life.
1. Jewish Feast
“After that there was a feast of the Jews, and Jesus went up to Jerusalem” (verse 1).
There are several views about this feast.
① Purim (March) ② Passover (April) ③ Pentecost (May) ④ Trumpets or Day of Atonement (October) ⑤ Feast of Tabernacles (October) ⑥ Feast of Sukkot (December), etc.
One year of Jesus' public life differs depending on which of these feasts are viewed. Since the Passover is mentioned three times in the Gospel of John (2:13; 6:4; 11:55), those who think it is before the Passover see it as the Feast of Purim observed in March, while the Israelites celebrate the Passover and Pentecost three times a year (Feast of Harvest). ) and the Feast of Tabernacles (Feast of Ingathering) were observed in Jerusalem as great feasts, so some people consider it to be one of these three feasts. Knowing the season here has nothing to do with our salvation, so I don't think there is any need to make it an issue.
2. Pool of Bethesda
“In Jerusalem, beside the sheep gate, there was a pool called Bethesda in Hebrew, and there were five porches” (verse 2).
Bethesda means 'House of Mercy'. It got its name because of its healing properties that heal the sick. In addition, it has the meaning of 'House of Haengrang' or 'House of admiration'. Now there is a memorial church in its place, and on the door there are texts of the Bible written in several languages. The Pool of Bethesda was a geyser.
“For angels sometimes come down into the pool to move the water, and whoever enters first after the movement is healed of whatever disease he has” (verse 4).
This would be easier to interpret scientifically than theologically. Because there are not only many springs and hot springs with such healing effects on the planet, but also many medicinal waters with legends.
It is not known when the theory that the first to enter the pool of Bethesda was healed was healed, or when it came down. Also, in the second half of verse 3, the words of the ambassador are omitted in the ancient translation.
As a result, commentator Hendrickson said, "It must have been the conviction of the sick, not the conviction of the author or the teachings of the Holy Spirit, that the movement of the waters were made by supernatural powers, given the weak evidence of the manuscript's testimony to this passage." Of course, God can work in any way. However, as Israel made the bronze serpent made by Moses as an idol, I do not think it is necessary to over-interpret the incident that occurred at the Pool of Bethesda.
3. Thirty-eight years old sick
“There was a sick man of thirty-eight years” (verse 5).
I don't know how old that person was. However, I wonder how painful his life would have been if he had been battling the disease for thirty-eight years. In a word, he could be said to be a life that cannot die. If this person could heal all the time, where would he not have gone, and what would he not have done? Sadly, he even got to the pool of Bethesda, but couldn't get in first as the water moved. Not because he lacked compassion, but because everyone was sick and could not afford to think about the circumstances of others. But what I am thankful for is that the Lord met him. What would he have been like if the Lord had not met him? He could have ended his life there instead of thirty-eight years. It is difficult to understand the sorrow of the sick without seeing them. Moreover, he would be even more miserable if he had lost the energy to live and waited for his time to die. The greatest misfortune in life is to lose hope of eternal life through death.
I once visited Hannah Nursing Home in Sanggye-dong. Although the average age of the people there was eighty-two years old, they were people who had a vague livelihood without a guardian. I gave them the word "happy". Because even if you have children, it is not easy to spend the rest of your life in such a good environment, and all of them have faith. In fact, even those who did not live a religious life before coming to Hannawon were not allowed to live a religious life once they entered Hannawon. Do you think faith is a small blessing? It is the blessing of eternal life that you cannot obtain even if you give 10 million gold. The problem is that we have to realize that God's grace is so precious. I believe that when you realize that grace, you will be filled with gratitude, praise, and joy.
We are all living a new life. Death is inevitable. It is also true that we live in a world driven by fear and anxiety. The only hope we have is that the Lord has come. Do you still have a dying soul without opening the door of your heart? Please listen to the voice of the Lord.
“Behold, I stand at the door and knock; if anyone hears my voice and opens the door, I will come in to him and sup with him, and he with me” (Revelation 3:20).
4. The Lord's Healing Method
“When Jesus saw that he was lying down, he knew that he was already ill, and said to him, “Are you going to get well?” (verse 6).
He cannot have a greater wish than that. There are many people in the world, but I can't find a hand that can give me comfort and hope by considering my situation like this. Even if there is, what is the use of human consolation and sympathy if the problem cannot be solved? Only the Lord Himself took our infirmities and bore our sicknesses (Matthew 8:17).
The Lord of salvation came to him, and the man did not know the Lord, so he had no choice but to appeal for human help.
“The sick man answered, “Lord, when the water moves, no one puts me into the pool; while I am going, another goes down first” (verse 7).
This is an appeal to let me in first when the water moves.
“Jesus said to him, “Get up, pick up your bed and walk.” Immediately the man got well, picked up his bed, and walked” (8-9).
What a wonderful grace. If it was someone other than the Lord, and it was the words of a human rather than a believer, those words would have made fun of the sick and dying.
But the Lord spoke, and the man who had been ill for thirty-eight years immediately got up and walked away. Remember, he didn't suffer for no reason, he had a reason. Even so, the gospel of Christ can heal the sick.
Is there anyone who is sick and suffering today? I hope that you will receive the grace to be strengthened with the grace of thought through the blood of Christ.
5. The Sabbath and the Problem of Healing
The Jews had forgotten the true meaning of the Sabbath and fell into hypocrisy. They enacted a total of thirty structures and two hundred and thirty-four rules, of which the first six articles stated, "Whoever carries goods from a public place to a private house on the Sabbath day shall offer a sacrifice because of his negligence, and because of his sin, If he did, I would cut him in pieces and stone him.”
Also, while it was permitted to transport the sick on the Sabbath while lying on a bed, it was forbidden to transport only the bed of the sickbed as a sin of labor. Of course, since the Sabbath is ordained by God, it must be strictly observed. But we must know the meaning of the Sabbath and its purpose. If true rest is in eternal life in Christ, the purpose of rest is to glorify God. Christianity is a religion of grace and a religion of substitution. Although we cannot attain righteousness by law, we can attain righteousness by faith.
“Without faith it is impossible to please God, for he who comes to God must believe that He exists, and that He is a rewarder of those who diligently seek Him” (Hebrews 11:6).
Faith is a gift from God. A gift is not given to anyone, but rather to a target. The Jews say that when they saw the miracle of a dying man getting up and walking, he broke the Sabbath instead of glorifying God.
“The Jews said to the man who was healed, It is the Sabbath, and it is not lawful for you to carry your bed” (verse 10).
Look at the hypocrisy of the Jews. If it is not right to go on the Sabbath because you are sick, what is the right thing to say?
Because of this, they not only persecuted Jesus, but also tried to kill him.
killed
“Therefore, the Jews persecuted Jesus because he said he was doing these things on the Sabbath. Jesus said to them, “My Father is working until now, and I am working.” was his own father, making himself equal with God” (16-18).
“We have a law, and by that law he must die, because he calls himself the Son of God” (John 19:7). A curse on hypocrisy and hypocrites.
“Woe to you, scribes and Pharisees, hypocrites, for you shut the gates of the kingdom of heaven before men, and you neither enter nor those who are trying to enter (Matthew 23:13).
It can be truly terrifying. First of all, if you know how important the responsibility of believers is, you should be careful. Christianity is a religion of grace and salvation. Please give glory to God who is saved by grace.
These are the words the Lord commands to those who are healed.
“After that, Jesus met the man in the temple and said to him, “Behold, you are well; sin no more, so that nothing worse happens” (verse 14).
What we need to realize here is
1) What that person has suffered so far is a natural retribution for sin,
2) It means that if you commit a sin again, you will receive more severe punishment.
If we knew that we are those who live by grace, then we should not forget the grace of the Lord.
I heard a story from a member suffering from weakness in the body saying, “Pastor, I am so sick.” I asked him to live with gratitude as it is a sign not to forget the grace of the Lord. Even the evangelist Paul had a thorn for the rest of his life.
everyone! Do you wish that the grace I seek is perfect in every way, so that there is nothing lacking? It is not because the hand of the Lord is lacking. Also, it is not because we cannot resolve our dissatisfaction with the grace of the Lord. We need wisdom to seek change and development amid constant challenges. Not only that, but it is a natural reward, and if it is a cross that we should bear, we must obey with a humble heart and find a way to live. Keep these words in mind deeply, “so that nothing worse happens.” We pray that all of us will become saints who are renewed in grace for eternity. - Amen -
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