설교/강해설교

말씀이 육신을 입으신 주님

주님만 주님만 2022. 9. 20. 19:51

말씀이 육신을 입으신 주님

1:1-8

 

요한복음은 제 4복음, 또는 독수리 복음이라 하는데 이는 계4:7에 나오는 네 생물을 복음서에 비유한 것으로 초대교회 교부시대부터 내려오는 전통적인 해석입니다.

본서의 저자인 사도 요한은 살로메와 세베대의 아들로 갈릴리 어부였습니다. 그는 주님께서 십자가에 못 박히실 때 마리아를 부탁하신 일 때문에(19:26-27) 마리아의 임종 때까지 십오 년간 모셨던 사람입니다. 지금도 마리아가 마지막으로 머물렀던 에베소에는 성모상과 함께 여러 가지 유적들이 있습니다.

마태, 마가, 누가복음을 공관복음이라 하고 요한복음을 제사 복음이라 하는데 이는 세 복음은 공통관점에서 기록된 것이라면 요한복음은 다른 차원에서 기록되었기 때문입니다. 중요한 것은 본서를 기록한 목적입니다.

"오직 이것을 기록함은 너희로 예수께서 하나님의 아들 그리스도이심을 믿게 하려 함이요 또 너희로 믿고 그 이름을 힘입어 생명을 얻게 하려 함이니라"(20:31).

또 요한복음이 담고 있는 진리는 첫째로 그리스도는 조물주 하나님이시오, 둘째는 그리스도는 하나님의 아들로 그 이름을 힘입어 영생을 얻도록 하는 것입니다.

 

1. 태초의 의미

"태초에 말씀이 계시니라"(1).

'태초'는 창세기 11절과 연관되는 것으로 '시작'을 의미합니다. 창세기가 우주 만물의 기원과 관련이 있다면, 요한복음은 영적인 기원입니다. 다시 말씀드리면 창세기의 태초는 창조의 시작을 기점으로 두고 있으나, 요한복음은 영원에 그 기초를 두고 있다는 것입니다. 그러므로 "태초에 말씀이 계시니라"는 의미는 "태초에 말씀이 지음을 받았느니라"는 것이 아닙니다. 이는 하나님께 시작과 끝이 없듯이 그리스도 역시 영원히 계시기 때문입니다.

"아버지여 창세 전에 내가 아버지와 함께 가졌던 영화로써 지금도 아버지와 함께 나를 영화롭게 하옵소서"(17:5).

창세 전이라는 이 말씀이 조물주와 피조물 사이를 구분하는 말씀입니다.

우리가 마땅히 감사드려야 할 것은 멸망 받아 마땅한 죄인에게 영생을 유업으로 주시기 위해 그리스도께서 육신을 입으시고 이 땅에 오셨다는 것입니다. 이것이 임마누엘의 은혜입니다(1:23).

 

2. 말씀과 하나님과의 관계

"태초에 말씀이 계시니라 이 말씀이 하나님과 함께 계셨으니 이 말씀은 곧 하나님이시니라"(1:1).

이 말씀은 곧 그리스도와 하나님이 동등 되심과 동질이심을 밝히면서 또 아버지와 아들의 관계를 구분하는 말씀입니다. 여기서 하나님의 아들을 '말씀'이라 하신 이유를 살펴보면 오리겐(Origen)"그가 성부의 비밀을 계시하기 때문이라" 하였고, 칼빈(Calvin)"성부의 영원하신 뜻이기 때문"이라 하였습니다. 이렇게 말씀과 하나님은 창세 전부터 성삼위 하나님으로 영화로운 인격적 교제를 이루고 계셨다는 사실을 밝히고 있습니다. 그러므로 "이 말씀은 하나님이시니라" 하셨습니다. 이는 의심 많은 도마가 부활하신 그리스도를 만난 후에 "나의 주님이시요 나의 하나님이시니이다"(20:28)라고 한 진리입니다.

 

3. 말씀의 창조 사역

"만물이 그로 말미암아 지은 바 되었으니 지은 것이 하나도 그가 없이는 된 것이 없느니라"(1:3).

본문을 창세기 일 장에 있는 창조 사역과 대조해 보면,

"태초에 하나님이 천지를 창조하시니라...하나님이 이르시되 빛이 있으라 하시매 빛이 있었고 빛이 하나님의 보시기에 좋았더라"(1:1, 3-4).

이렇게 창조의 역사는 육 일 만에 완성이 되었습니다(1:31).

유의할 점은 분문 말씀과 창세기 일 장에 있는 하나님의 창조사역의 관계입니다. 창세기에는 하나님께서 천지 만물을 창조하셨는데, 요한복음에는 아들이 창조하신 역사로 나와 있습니다(1:3). 여기서 우리가 깨달아야 할 진리가 있습니다.

제가 어렸을 때의 기억입니다. 어머니께서 저에게 시키시는 일을 하고 나면 "그래, 어른 입이 아이들의 일이란다. 내가 말하지 않았으면 그대로 있을 텐데 그렇게 하고 나니 얼마나 좋으냐?" 하고 칭찬해주셨습니다. 일은 제가 했을지라도 어머니의 말씀이 있었기 때문이지요. 물론 근본적인 차이는 있지만, 하나님의 창조 사역에 비유할 수 있습니다.

내 아버지께서 이제까지 일하시니 나도 일한다”(5:17).

내가 아무것도 스스로 할 수 없노라”(5:30).

나를 사랑하지 아니하는 자는 내 말을 지키지 아니하나니 너희가 듣는 말은 내 말이 아니요 나를 보내신 아버지의 말씀이니라”(14:24).

"하나님이 이르시되 우리의 형상을 따라 우리의 모양대로 우리가 사람을 만들고"(1:26).

성삼위 하나님께서는 하나이심으로 창조의 사역도 성삼위 하나님께서 함께 이룩하신 사실을 밝혀주는 말씀입니다. 이와 같이 오늘도 대속과 구원 사역을 성부와 성자와 성령 하나님께서 함께 하심을 믿으셔야 합니다.

 

4. 생명의 빛이 되신 그리스도

"그 안에 생명이 있었으니 이 생명은 사람들의 빛이라"(1:4).

이 말씀은 그리스도 안에 있는 생명이 곧 사람들의 빛이라는 말씀입니다. 다시 말씀드리면 "그리스도의 생명이 사람들의 빛이라" 즉 생명과 빛은 하나라는 의미입니다. 그러므로 인간은 그리스도를 떠나서는 영생에 대한 소망이 없습니다. 이 사실을 적절하게 표현한 것이 포도나무 비유입니다.

"사람이 내 안에 거하지 아니하면 가지처럼 밖에 버려져 마르나니 사람들이 그것을 모아다가 불에 던져 사르느니라"(15:6) 하였습니다.

그리스도는 세상에 빛으로 오셨으므로 그리스도를 등진 삶은 빛이 없는 어둠이요, 영원한 절망일 뿐입니다.

성도들이 상계동 백병원에 가서 복음을 전했을 때 있었던 일입니다. 어떤 사람은 아이가 병들어 입원했는데 위해서 기도하는 시간에 울음을 터뜨리며 감동을 받는가 하면, 어떤 사람은 교회를 다녔다가 나가지 않고 있었는데 복음을 듣고 변화 받게 되었다는 것입니다. 이 얼마나 은혜로운 일들입니까! 우리가 복음을 전해야 할 대상은 병든 사람만이 아닙니다. 사람들의 심리는 희귀성이 있는 찾으므로 그 값이 올라갑니다.

교회마다 "어서 오십시오" 하니까 복음이 외면 당하고 있는 것이 아닌가 하는 생각이 듭니다. 그러나 기회는 한정이 있다는 것을 명심해야 합니다. 마음을 비우고 은혜를 사모하십시오.

또 우리는 값진 복음을 전해야 합니다. 이는 우리의 경건 생활이 세상의 빛이 되고, 인류의 소망이 되어 모든 사람에게 존중받는 삶이 되어야 한다는 말씀입니다. 베드로가 고넬료에게 평범한 인물로 보였다면 어떻게 되었을까요? 은혜 받는 역사는 일어나기 어려웠을 것입니다. 그러므로 전도자는 불신자들에게 구원의 손길로 나타나서 성령의 열매 맺는 역사가 일어나도록 기도해야 합니다. 뿐만 아니라 그리스도의 고난에 동참하는 복음을 전해야 하겠습니다.

 

5. 세례 요한의 임무

"하나님께로부터 보내심을 받은 사람이 있으니 그의 이름은 요한이라 그가 증언하러 왔으니 곧 빛에 대하여 증언하고 모든 사람이 자기로 말미암아 믿게 하려 함이라"(6-7).

세례 요한이 탄생한 경위를 보면, 그는 제사장 사가랴와 그 아내 엘리사벳에게서 태어난 아들로서, 사가랴는 본래 자식이 없었습니다. 그런데 하루는 성전에 들어가 분향하는 시간에 주의 사자를 통해 계시를 받았습니다.

"천사가 그에게 이르되 사가랴여 무서워하지 말라 너의 간구함이 들린지라 네 아내 엘리사벳이 네게 아들을 낳아 주리니 그 이름을 요한이라 하라"(1:13).

여기서 우리는 몇 가지를 살펴볼 수 있습니다,

1) 세례 요한이 모태에서부터 은혜를 받았다는 것입니다.

이는 특별한 경우입니다. 물론 어릴 때부터 성령 받는 일은 있을 수 있습니다. 우리 교회에서도 네 살짜리 아이가 집에서 책상을 두드리며 찬송하고 성경을 펴놓고 소리를 치기도 하고 심지어는 잠꼬대를 하면서도 주님을 찾는다고 하니 신기한 일이지요.

여러 해 전에 있었던 일입니다. 어느 가정에 심방을 갔더니 말썽부리기로 유명한 개구쟁이가 하는 말이 "하나님이 우리 집에 오니 내가 쩔쩔매네" 하더니 그 후로는 놀라울 정도로 변하는 것을 보았습니다. 이렇게 어른보다 아이들이 속히 은혜 받는 것은 순수함이 있기 때문입니다.

세례 요한은 복중에서부터 은혜를 받았습니다. 물론 이는 성령으로 잉태된 것을 의미하는 것이 아닙니다. 그럴지라도 "주 앞에 큰 자가 되리라"(1:15)는 계시를 받았습니다.

2) 나실인으로 구별을 받았습니다.

이는 민수기6:1-8에 있는 말씀으로 특별히 삼손과 요한이 여기에 해당되는 사람이라 할 수 있습니다.

그가 주 앞에서 큰 자가 되며 포도주나 독한 술을 마시지 아니하며 모태로부터 성령의 충만을 받아 이스라엘 자손을 주 곧 그들의 하나님께로 많이 돌아오게 하겠음이라”(1:15-16).

과연 요한은 그렇게 살았습니다. 광야에서 메뚜기와 석청을 먹으면서 때를 기다리다가 혜성같이 등장하여,

"너희는 주의 길을 준비하라 그의 오실 길을 곧게 하라"(3:4)는 이사야의 예언대로 그의 임무를 다하고, 분봉 왕 헤롯이 동생의 아내 헤로디아와 불륜 관계를 책망한 일로 투옥되어 그 길로 순교의 잔을 마시게 되었습니다. 그는 생전에 어떠한 표적이나 기사를 행한 일이 없었으나 수많은 사람들이 그에게 와서 세례를 받았습니다.

"그는 이 빛이 아니요 이 빛에 대하여 증언하러 온 자라"(8).

"나는 선지자 이사야의 말과 같이 주의 길을 곧게 하라고 광야에서 외치는 자의 소리로라"(1:23).

그런데 주님께서 요한에 대해 하신 말씀입니다.

"내가 너희에게 말하노니 여자가 낳은 자 중에 세례 요한보다 큰 자가 없도다"(7:28).

여기서 우리는 위대함의 비결을 깨닫고 또 자신을 부인하고 오직 내 몸에서 그리스도만이 존귀하게 하는 믿음을 가져야 하겠습니다.

 

6. 자기 땅과 자기 백성

"참 빛 곧 세상에 와서 각 사람에게 비추는 빛이 있었나니 그가 세상에 계셨으며 세상은 그로 말미암아 지은 바 되었으되 세상이 그를 알지 못하였고 자기 땅에 오매 자기 백성이 영접하지 아니하였으나"(9-11).

이사야는 "하늘이여 들으라 땅이여 귀를 기울이라"(1:2)고 외쳤습니다. 다만 감사드릴 일은 이로 인해 복음이 이방인에게 전파되었다는 것입니다.

"영접하는 자 곧 그 이름을 믿는 자들에게는 하나님의 자녀가 되는 권세를 주셨으니"(12).

얼마나 놀라운 은혜입니까? 그리스도 밖에서의 삶을 살펴봅시다.

"그 때에 너희는 그리스도 밖에 있었고 이스라엘 나라 밖의 사람이라 약속의 언약들에 대하여는 외인이요 세상에서 소망이 없고 하나님도 없는 자이더니"(2:12).

그런데 이제는 하나님의 자녀가 되는 권세를 받았으니 어찌 감사하지 않을 수 있겠습니까? 이것은 인간의 공적에 의해서가 아니라 하나님의 은혜입니다.

"이는 혈통으로나 육정으로나 사람의 뜻으로 나지 아니하고 오직 하나님께로부터 난 자들이니라"(1:13).

"혈통과 육정" 이는 모두 썩어질 것입니다.

"형제들아 내가 이것을 말하노니 혈과 육은 하나님 나라를 이어 받을 수 없고 또한 썩는 것은 썩지 아니하는 것을 유업으로 받지 못하느니라”(고전15:50).

"혈과 육" 여기는 부자나 권세 있는 자, 그 누구도 예외가 없습니다. 율법을 자랑하는 유대인들도 마찬가지입니다.

오직 그리스도 예수를 영접하여 하나님의 자녀가 된 자들이요, 하나님의 살아있고 항상 있는 말씀으로 거듭난 자들만이 영생을 유업으로 받을 수 있음을 믿으시기 바랍니다(벧전1:23).

이렇게 그리스도 예수를 영접하므로 하나님의 자녀가 된 성도들에게는 영원토록 구원의 기쁨이 충만할 줄 믿습니다. 말씀이 육신이 되어 이 땅에 오신 주님은 지금도 우리와 함께 하십니다.

유대인들이 하나님의 독생하신 영광을 보지 못해 주님을 십자가에 못 박은 것같이 오늘도 빛으로 오신 주님 곧 은혜와 진리로 오신 주님을 알지 못해 외면하는 사람이 되어서는 안 될 것입니다. 영의 눈이 밝아지고 듣는 귀가 열려지기를 바랍니다. 죄인은 하나님을 볼 수 없으나 독생 성자 그리스도로 말미암아 나타내셨습니다.

"본래 하나님을 본 사람이 없으되 아버지 품속에 있는 독생하신 하나님이 나타내셨느니라"(1:18).

우리 모두 말씀이 육신이 되어 이 땅 위에 오신 그리스도를 영접하여 하나님의 자녀로서 권세와 능력, 영생의 복을 누리기를 기원합니다. - 아멘 -

 

 

Lord the Word made flesh

John 1:1-8

 

The Gospel of John is called the 4th Gospel or the Gospel of the Eagle, which compares the four living creatures in Revelation 4:7 to the Gospels.

The author of this book, the apostle John, was the son of Salome and Zebedee, a Galilean fisherman. He was the one whom the Lord had for fifteen years until the death of Mary because of what the Lord had entrusted to her at the time of his crucifixion (John 19:26-27). Even today, in Ephesus, where Mary last stayed, there are several relics along with a statue of the Virgin Mary.

The gospels of Matthew, Mark, and Luke are called the synoptic gospels, and the gospel of John is called the sacrificial gospel. What is important is the purpose for which this book was written.

“These are written so that you may believe that Jesus is the Christ, the Son of God, and that believing you may have life in His name” (John 20:31).

Also, the truth contained in the Gospel of John is that, firstly, Christ is God the Creator, and secondly, Christ is the Son of God, so that we may have eternal life through his name.

 

1. The meaning of the beginning

“In the beginning was the Word” (verse 1).

'The beginning' is related to Genesis 1:1 and means 'beginning'. If Genesis has to do with the origin of all things in the universe, then the Gospel of John has a spiritual origin. In other words, the beginning of Genesis is based on the beginning of creation, but the Gospel of John is based on eternity. Therefore, “in the beginning was the Word” does not mean “in the beginning was the Word”. This is because, just as God has no beginning and no end, so also Christ is eternal.

“Father, glorify me now with you by the glory that I had with you before the foundation of the world” (John 17:5).

This word ‘before the foundation of the world’ is the word that distinguishes between the Creator and the creation.

What we should be thankful for is that Christ came to this earth in the flesh to give eternal life to sinners who deserve to be destroyed. This is the grace of Emmanuel (Matthew 1:23).

 

2. The relationship between the Word and God

“In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God” (John 1:1).

These words reveal the equality and homogeneity of Christ and God, and also distinguish the relationship between the Father and the Son. Looking at the reason why the Son of God is called the 'Word' here, Origen said, "Because he reveals the mystery of the Father," and Calvin said, "Because it is the eternal will of the Father." In this way, the Word and God are revealing the fact that before the foundation of the world, they have been forming a glorious personal fellowship as the Holy Trinity. Therefore, he said, "The Word was God." This is the truth of the doubtful Thomas who, after meeting the resurrected Christ, said, "My Lord and my God" (John 20:28).

 

3. The work of creation of the Word

“All things were made through him, and without him nothing was made that was made” (1:3).

Contrasting the text with the work of creation in the first chapter of Genesis,

"In the beginning God created the heavens and the earth... God said, Let there be light, and there was light, and God saw that it was good" (Genesis 1:1, 3-4).

In this way, the work of creation was completed in six days (Genesis 1:31).

What should be noted is the relationship between the text of the text and God's creation work in the first chapter of Genesis. In Genesis, God created the heavens and the earth, and in the Gospel of John, it is stated as the history of creation by his Son (John 1:3). Here is a truth we need to realize.

It's a memory of my childhood. After doing what my mother told me to do, I said, "Yes, grown-ups are children's business. If I hadn't told them, they would be there. How good is it now that you do that?" and praised him. Even if I did the work, it was because of my mother's words. Of course, there are fundAmental differences, but it can be compared to God's creative work.

“My Father works until now, and I work” (John 5:17).

“I can do nothing on my own” (John 5:30).

“He who does not love me does not keep my words; the words you hear are not mine, but the Father who sent me” (John 14:24).

"And God said, Let us make man in our image, in our likeness" (Genesis 1:26).

Since the Holy Trinity is one, the work of creation is also a word that reveals the fact that the Holy Trinity accomplished together. Likewise today, you must believe that God the Father, the Son, and the Holy Spirit are with you in the work of redemption and salvation.

 

4. Christ Becomes the Light of Life

“In him was life, and the life was the light of men” (1:4).

This verse says that the life in Christ is the light of men. In other words, "the life of Christ is the light of men," which means that life and light are one. Therefore, apart from Christ, man has no hope of eternal life. An appropriate representation of this fact is the parable of the vine.

“If a man does not abide in me, it is thrown out like a branch and withers away; and people gather it and throw it into the fire, and it is consumed” (John 15:6).

Because Christ came into the world as the light, life without Christ is darkness without light, and eternal despair.

It happened when the saints went to the Paik Hospital in Sanggye-dong and preached the gospel. Some people are moved by crying while praying for a sick child who is hospitalized, while others have been to church but haven't been able to hear the gospel and are changed. How gracious are these! It is not only the sick people that we must preach the gospel to. People's psychology is looking for rarity, so its value goes up.

Every church says “Welcome”, so I think the gospel is being ignored. However, it is important to keep in mind that opportunities are limited. Empty your heart and long for grace.

Also, we must preach the precious gospel. This means that our godly life should be the light of the world, the hope of mankind, and a life respected by all. What if Peter had appeared to Cornelius as an ordinary person? The work of receiving grace would have been difficult to happen. Therefore, the evangelist must pray for the work of bearing the fruit of the Holy Spirit to appear as the hand of salvation to unbelievers. In addition, we must preach the gospel of sharing in the sufferings of Christ.

 

5. The Mission of John the Baptist

“There was a man sent from God, and his name was John, and he came to bear witness, that he might bear witness of the light, that all might believe through him” (6-7).

According to the story of the birth of John the Baptist, he was the son of Zacharias the priest and his wife Elizabeth, and Zacharias was originally childless. But one day he entered the temple and at the hour of incense he received a revelation through the angel of the Lord.

"The angel said to him, "Do not be afraid, Zacharias, for your prayer has been heard, and your wife Elizabeth will bear you a son, and you shall call his name John" (Luke 1:13).

Here we can take a look at a few,

1) John the Baptist received grace from his mother's womb.

This is a special case. Of course, he may have received the Holy Spirit from an early age. It is strange to hear that in our church, a four-year-old child finds the Lord while pounding his desk at home, singing a song, opening the Bible, shouting, and even talking about the Lord.

It happened many years ago. When I visited a family, I saw that the mischievous naughty man who is famous for his troubles said, "I am in trouble because God is coming to my house." After that, I saw a surprising change. It is because of their innocence that children receive grace more quickly than adults.

John the Baptist received grace from his womb. Of course, this does not mean being conceived by the Holy Spirit. Even so, it was revealed that he would be “great in the sight of the Lord” (Luke 1:15).

2) He was distinguished as a Nazarite.

This is the words of Numbers 6:1-8, and it can be said that Samson and John are especially applicable to this.

“He will become great in the sight of the Lord, and drink neither wine nor strong drink, and will be filled with the Holy Spirit from his mother’s womb, and will cause many of the children of Israel to return to the Lord, their God” (Luke 1:15-16).

Indeed, John lived that way. He was waiting for the right time, eating grasshoppers and locusts in the wilderness, and he appeared like a comet.

As Isaiah prophesied, “Prepare the way of the Lord, and make straight his way” (Luke 3:4), he fulfilled his duties, and Herod the tetrarch was imprisoned for rebuking his brother’s wife Herodias for having an affair with him. I drank the cup of martyrdom. He never performed any signs or wonders in his lifetime, but thousands of people came to him and were baptized.

“He was not the light, but he came to testify of this light” (verse 8).

“I am the voice of one crying in the wilderness, Make straight the way of the Lord, as the prophet Isaiah said” (John 1:23).

But this is what the Lord was saying about John.

“I tell you, among those born of women there is none greater than John the Baptist” (Luke 7:28).

Here we must realize the secret of greatness, deny ourselves, and have faith that only Christ exalts in our body.

 

6. His Land and His People

“There was the true light, the light that came into the world and gave light to every man, who was in the world, and the world was made through him, and the world did not know him; he came to his own land, and his people did not receive him” (9-11).

Isaiah cried out, “Hear, O heavens; give ear, O earth” (Isaiah 1:2). The only thing to be thankful for is that the gospel was preached to the Gentiles through this.

“To all who received him, to those who believed in his name, he gave the right to become children of God” (12).

I)What a wonderful grace. Let's look at life outside of Christ.

“At that time you were outside Christ, outside the kingdom of Israel, strangers to the covenants of promise, having no hope and without God in the world” (Ephesians 2:12).

But now that we have received the authority to become children of God, how can we not be thankful? This is not by human merit, but by the grace of God.

“These are those who are not born of blood, nor of the will of the flesh, nor of the will of man, but of God” (John 1:13).

"Blood and Flesh" These will all rot.

“I say this, brethren, that flesh and blood cannot inherit the kingdom of God, nor do perishables inherit incorruption” (1 Corinthians 15:50).

"Flesh and flesh" There is no exception for the rich or the powerful. The same is true of Jews who boast of the Law.

Please believe that only those who have received Christ Jesus and become children of God and who are born again through the living and abiding word of God can inherit eternal life (1 Peter 1:23).

We believe that believers who have become children of God by receiving Christ Jesus in this way will be filled with the joy of salvation forever. The Lord who came to this earth as the Word became flesh is still with us.

Just as the Jews crucified the Lord because they could not see the glory of God's only-begotten Son, we must not become those who turn away from knowing the Lord who has come as the light, the Lord who has come as grace and truth. May the eyes of the spirit be opened and the ears of hearing open. Sinners cannot see God, but he has been revealed through his only-begotten Son, Christ.

“No one has ever seen God, but the only-begotten God, who is in the bosom of the Father, has made him known” (John 1:18).

We pray that all of us will receive the Christ who came to this earth as the Word made flesh and enjoy the blessings of authority, power, and eternal life as children of God. - Amen -